Fettisdagen

Vi hade tänkt att baka semlor och grejja, men istället blev det köpta bröd som vi sen gjorde iordning :) Inte som planerat, men semlor blev det allt :) Proppmätta och nästan illamående satt vi i köket i flera timmar och bara pratade & pratade om allt möjligt.
Men,
vi saknade Sophie, Jag saknade Sophie.<3

Förrsten så kan jag upplysa Marielle&Magda (och alla andra som inte visste) att fettisdagen är tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan.  Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. 

Ett av kvällen samtalsämne var såklart detta, som vi inte visste svaret på, så duktig som jag är googlade jag lite och fick fram ett svar :)

Nu sovtime! Tjiiing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0